- Titel: tuureluur
- Kunstenaar: Thijs Trompert (ATM Model Art Amersfoort)
- Plaats: Netl Kraggenburg
- Materiaal: Hout en metaal
- Geplaatst: 2017
Bij ‘Netl de Wildste Tuin in Kraggenburg’ is tijdens het Wildeburg Festival juli 2017 De Tuureluur, een blijvend kunstwerk, onthuld.
De Tuureluur op het strand is een gigantische schelp van ruim 9 meter hoog.
Het project is een samenwerking van het festival Wildeburg, Netl de Wildste Tuin en kunstenaarscollectief ATM Model Art uit Amersfoort.
Uitkijktoren en vuurtoren de Tuureluur!
In dit grote slakkenhuis is een wenteltrap. De kleine gaatjes bieden een grappig uitzicht over de omgeving.
Halverwege komt u (ik spreek uit ervaring) een vervelde stalen balk tegen waar u uw hoofd lelijk tegen kunt stoten.
Betreden is op eigen risico, maar de balk is een echte show-stopper.
Voor kinderen zit die balk hoog genoeg.
‘We zijn heel blij met dit blijvende kunstwerk. Het is een prachtig herkenningspunt en het past qua sfeer ontzettend bij het park’, vindt Nienke Feddes van Netl de Wildste Tuin.
De Tuureluur is een schelp en uitkijktoren die bezoekers de mogelijkheid biedt om over het terrein te kijken.
In de schelp staan de bezoekers weer boven het oude zeeniveau van de oude Zuiderzee’’, legt Thijs Trompert van ATM Model Art uit.
‘Verdwaald op avond uur,
draaiend zonder zee,
turend in het zand.
Het verlangen uitvergroot
tot reusachtig miniatuur.
Een baken in het wild,
Tuureluur.’
Over de kunstenaar
Thijs Trompert (1980) studeerde beeldhouwen aan de kunstacademie in Kampen. Hij is lid van Pulchri Studio in Den Haag en had daar in 2005 een solo-expositie.
Regelmatig is er werk van hem te zien in Amersfoort, waar hij woont en werkt.
Thijs Trompert is niet het type kunstenaar dat werk maakt voor afgeschermde kamertjes in musea. Zijn werk hoort thuis in de openbare ruimte. Of beter nog: in de open lucht. Daar is de zichtbaarheid groter voor mensen. De succesvolle en veelbelovende kunstenaar heeft zijn eigen visie: ‘Ik wens mij niet te beperken in mijn materiaalgebruik, dit zou mijn ontwikkeling als kunstenaar remmen. Er zijn uitgelezen materialen om mee te schetsen en anderen zijn beter voor conclusies. Het werk ontstaat vanuit het materiaal, of de materiaalkeuze ontstaat vanuit het werk.’