Over het kunstwerk
Wat stelt het voor :
De stijl is abstract expressionisme.
In de Friese Koerier van 31-08-1966 stond te lezen :
De heer Petri ontwierp een non-figuratief plastiek van beton.
De kunstenaar zegt er zelf van : “het stelt voor wat de beschouwer er in ziet”.
In het boek ‘Bouwen op nieuwe bodem’ van H.J. Stuvel staat te lezen:
Plastiek op 23 december 1966 overgedragen door de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders aan de gemeente Noordoostpolder.
De in beton en epoxy- hars uitgevoerde plastiek van de beeld- houwer Hans Petri te Dordrecht heeft een plaats gekregen op het gazon naast het Domeinkantoor.
De kunstenaar heeft het groeiproces van de gemeenschap, die het nieuwe land bevolkt, willen symboliseren.
Bij de bouw van het Domeinkantoor mocht er in het kader van de percentageregeling een kunstwerk worden aangeschaft.
De Rijksdienst IJsselmeerpolders, eigenaar van het kantoor koos voor dit werk van Hans Petri.
Dit beeld is dus een geschenk van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, de vroegere Directie Wieringermeer.
- 1942 – De Noordoostpolder viel op 9 september 1942 officieel droog.
- 1962 – Oprichting Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders
Het werk heeft een breedte van 4,45 m en weegt 7 ton.
De Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders (RIJP) was een Nederlandse overheidsdienst die verantwoordelijk was voor de inrichting van het nieuwe land in de drooggelegde polders in het IJsselmeer.
De RIJP werd samen met de Dienst der Zuiderzeewerken (die verantwoordelijk was voor de waterbouwkundige werken) pas opgericht op 10 december 1962 als opvolger van de Directie Wieringermeer (IJsselmeerpolders)
Over de naam :
‘1942 – ‘ staat er te lezen op de sokkel. En zo gaat dit kunstwerk zomaar door het leven met de naam ‘1942-‘.
Beetje kort. Zo wordt dit kunstwerk echt tekort gedaan. Want als je de gaatjes ziet, is er weinig fantasie voor nodig om te bedenken dat er nog een jaartal heeft gestaan
Op oude foto’s van het domeinkantoor op emmeloord.info is te zien dat er ‘1942 – 1962’ heeft gestaan.
Vandaar de titel: 1942 – 1962
Wikipedia heeft inmiddels het werk ook weer de naam 1942-1962 gegeven.
Flevolanderfgoed.nl blijft het houden op 1942-. Maar what’s in a name.
- 1942 is het jaar dat de Noordoostpolder officieel droog viel
- 1962 is het jaar dat de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders is opgericht.
En deze RIJP was de opdrachtgever van dit kunstwerk.
Plannen
Er zijn plannen om het werk te verplaatsen in verband met het centrumplan Emmeloord.
Hij zou dan aan de andere kant van het domeinenkantoor komen, bij de nieuwe rotonde Koningin Julianastraat – Onder de Toren.
In september 2014 is hebben medewerkers van Euro Gevel uit Zeewolde herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan het kunstwerk van Hans Petri.
Over de Kunstenaar
Johannes Philip Laurens (Hans) Petri.
Geboren 1 december 1919 in Weerselo ( Overijssel ) en overleden 13 februari 1996 in Dordrecht.
Hans Petri was de zoon van een dominee.
In 1923 verhuisde het gezin naar Dordrecht, waar zijn vader dominee werd in de Grote Kerk en later in de Augustijnenkerk .
Door de vriendenkring van zijn ouders werd bij hem belangstelling voor de natuur en tekenen gewekt.
In 1941 ging hij Biologie studeren in Amsterdam, maar na een jaar stopte hij er mee. Kunst trok hem meer aan. Vervolgens ging hij naar de Rotterdamse Academie voor Kunst en zijn voorkeur ging vooral uit naar beeldhouwkunst. Toen hij verplicht werd alle lessen te volgen was dit teveel voor hem. Hij verliet zonder diploma de academie. Naast het beeldhouwen had hij ook belangstelling voor grafiek. In de Tweede Wereldoorlog dook hij onder bij zijn ouders die toen in Gelderland woonden .
Ondertussen had hij in 1942 een atelier gekregen in Pictura, het bekende tekengenootschap op de Voorstraat in Dordrecht. In Pictura begon hij naast zijn grafische werken ook met het snijden van handpoppen uit perenhout .
Deze handpoppen zagen er zeer overtuigend uit. Het uiteindelijke resultaat kwam tot stand in samenwerking met zijn vrouw Greetje, die zorgde voor de goede kleuren, accessoires en kleding. In 1956 stopte hij met dit werk omdat de poppenspeler zijn gevraagde prijs niet wilde betalen.
Tussen 1946 en 1949 maakte hij voor het Stadsarchief tientallen tekeningen, aquarellen en gouaches van straten en plekjes in Dordrecht .
Van 1947 tot 1955 schildert Hans Petri een serie doeken, voornamelijk om verschillende manieren van schilderen uit te proberen.
What’s in a name