- Titel: Het springende paard
- Kunstenaar: Jan de Baat
- Plaats: Prof. ter Veenstraat (Zuyderzeecollege)
- Materiaal: Beton
- Geplaatst: 1960
Over het kunstwerk
Dit kunstwerk is in bezit van het Zuyderzee College. Destijds mocht 1% van de bouwkosten van het Prof. Ter Veen Lyceum van architect Wiebdijk aan kunst besteed worden. De zgn percentageregeling beeldende kunst.
Het is een betonnen plastiek van een springend paard.
De schuine lijnen zorgen voor een dynamische effect.
De vormen van het paard zijn sterk vereenvoudigd, details ontbreken omdat ze voor de betekenis niet belangrijk zijn.
Ook geen vleugels, zoals te doen gebruikelijk bij een Paard Pegasus.
Op internet circuleren andere namen voor dit kunstwerk
Volgens Wikipedia is de naam van het kunstwerk: Het paard Pegasus.
Andere websites weten het niet en houden het daarom op: zonder titel.
In weekblad De Noordoostpolder (zij waren in 1960 bij de onthulling) staat ‘Het Springende paard’
Het is in ieder geval onmiskenbaar een paard. What’s in a name.
Lees meer: over de school
Een ander werk van Jan de Baat in Emmeloord : Ontluikende bloem
Over de kunstenaar:
Jan de Baat (Standdaarbuiten, 7 april 1921 – Amsterdam, 4 mei 2010) was een Nederlandse beeldhouwer.
De Baat leerde zichzelf na de Tweede Wereldoorlog beeldhouwen, waarbij hij zich liet beïnvloeden door beeldhouwers als Marino Marini, Henry Moore en Ossip Zadkine. De Baat werd eind jaren tachtig hoofddocent beeldhouwen aan de Rietveld Academie in Amsterdam.
Hij maakte in opdracht van het gemeentebestuur van de stad Groningen een beeld van het Peerd van Ome Loeks.
Het gemeentebestuur was aanvankelijk niet gecharmeerd van het resultaat, maar toch werd het in 1959 geplaatst op het plein voor het Centraal Station en het is sindsdien een beeldbepaler voor Groningen geworden. De Baat heeft zich later gedistantieerd van dit werk, omdat hij het te figuratief vond.
Nationale roem verwierf hij met zijn bevrijdingsmonument Amsterdam dankt zijn Canadezen (1980): de wapperende stalen wimpel oprijzend uit het gazon in de Apollolaan. De Baat heeft zich gespecialiseerd in monumentale kunst, veelal uitgevoerd in roestvast staal of natuursteen. Zijn werk, te typeren als abstract expressionisme, bestaat uit meer dan 40 beelden in de openbare ruimte in Nederland.
De Baat overleed in 2010 op 89-jarige leeftijd.